Cineforum Kinoki Març: DONES EMPODERANT-SE

Com cada mes Cineforum Kinoki es dedica a un tema concret, i amb l’excusa del 8M doncs he pensat que estaria bé dedicar els cinefòrums a l’empoderament femení. Ja són habituals les pel·lícules amb sensibilitat feminista al cicle Dones Cineastes, però mai no està de més insistir en un tema sempre necessari (i del qual tinc infinitat d’estupendes pel·lícules).
Quatre pel·lícules d’orígens molt diversos sobre dones que s’enfronten al patriarcat, que s’empoderen i es transformen el món que les envolta. Dones orgulloses i lluitadores.
Com cada mes, a cada sessió presentaré la pel·lícula i la posaré en context, la veurem junts en VOSE i després de veure-la la debatrem entre tots. Col·laboració de 5 euros. Totes les sessions són a l’Ateneu Roig (Carrer Torrent d’en Vidalet, 32-34). Aquí us deixo les dates i títols de les pel·lícules:
-Dilluns, 6 de març a les 19:30 – La sal de la terra (Salt of the Earth, 1954) d’Herbert J. Biberman (EUA)
-Dimecres, 15 de març a les 19:00 – Moolaadé (Protecció) (Moolaadé, 2004) d’Ousmane Sembene (Senegal-Burkina Faso)
-Dilluns, 20 de març a les 19:30 – La gran ciutat (Mahanagar, 1963) de Satyajit Ray (Índia)
-Dimecres, 29 de març a les 19:00 – Kim Ji-young, Born 1982 (82 nyeonsaeng Kim Ji-yeong, 2019) de Kim Do-Young (Corea del Sud)

I si voleu saber més d’aquestes pel·lícules, aquí us deixo una mica d’informació de cadascuna:


Dilluns, 6 de març a les 19:30 – La sal de la terra (Salt of the Earth, 1954) d’Herbert J. Biberman (EUA)
En una vaga minera on es reivindica igualtat laboral entre nord-americans i mexicans, quan prohibeixen als miners fer piquets, seran les dones les que prenguin el control de la vaga, passant de ser un suport a liderar la lluita afegint les seves pròpies reivindicacions. Una pel·lícula sorprenent, produïda per un sindicat miner, fora de Hollywood, amb un director que tenia prohibit rodar en estar a la llista negra, perseguits per la policia (la protagonista, la carismàtica Rosaura Revueltas, va ser detinguda i extraditada durant el rodatge, prohibint la seva entrada als Estats Units). Amb tot en contra, van rodar una obra mestra del cinema social més reivindicatiu i valent, amb un sorprenent, emocionant i empoderador missatge feminista. Està puntuada amb un 7,7 a FilmAffinity, un 7,3 a IMDB i un 7,6 a Letterboxd.


Dimecres, 15 de març a les 19:00 – Moolaadé (Protecció) (Moolaadé, 2004) d’Ousmane Sembene (Senegal-Burkina Faso)
Una dona d’un llogaret de Burkina Faso protegeix unes nenes que no volen patir la tradicional ablació. Una pel·lícula emocionant en contra de l’ablació, rodada pel pare del cinema africà subsaharià, el senegalès Ousmane Sembene. L’actriu protagonista, Fatoumata Coulibaly, que va patir l’ablació de nena, és una de les activistes africanes més importants contra l’ablació, en part gràcies a la fama que li va proporcionar aquesta pel·lícula. Si teniu por que sigui una pel·lícula molt dura i trista, us aviso, és una mirada africana, plena de llum i colors, optimista, vitalista, rebel, atrevida, empoderant, emocionant… és dura, sí, però et carrega de energies i forces, i t’incita a provocar el canvi. Està puntuada amb un 7,3 a FilmAffinity, un 7,6 a IMDB i un 7,8 a Letterboxd.


Dilluns, 20 de març a les 19:30 – La gran ciutat (Mahanagar, 1963) de Satyajit Ray (Índia)
Davant de les dificultats econòmiques, una dona deixa l’àmbit familiar per treballar fora de casa, trencant les tradicions i transformant els rols dins la família. Satyajit Ray és un dels grans poetes visuals i humanistes del cinema, i mira amb encert l’efecte transformador quotidià que té en una família quan l’esposa s’empodera professionalment, creant uns rols més igualitaris que trenquen les estructures tradicionals. Aquesta obra mestra té un 7,7 a FilmAffinity, un 8,3 a IMDB i un 8,4 a Letterboxd.


Dimecres, 29 de març a les 19:00 – Kim Ji-young, Born 1982 (82 nyeonsaeng Kim Ji-yeong, 2019) de Kim Do-Young (Corea del Sud)
Basada en un best-seller coreà que va generar gran polèmica. En aquest cas no va d’apoderament, sinó al contrari, de l’efecte que té en una dona abandonar la seva carrera professional i adoptar un rol de mestressa de casa quan es converteix en mare. Una pel·lícula que reflecteix a la perfecció la pressió social i familiar, fins i tot establerta per les persones estimades, i la frustració, el sentiment de culpa i la depressió d’una dona que no se sent plena amb la maternitat. A Corea del Sud es van donar casos d’assetjament i atacs als qui defensaven aquesta pel·lícula, especialment si eren dones, aconseguint cotes internacionals a partir d’un famós article de la BBC. Una pel·lícula de gran impacte social i que ha provocat un debat necessari. Està puntuada amb un 7 a FilmAffinity, amb un 7,3 a IMDB i amb un 7,8 a Letterboxd.

Deixa un comentari