Divendres, 26 de novembre a les 20:30 – Suspense (1913) i Shoes (1916) de Lois Weber (EUA)
Ho podeu apuntar al vostre calendari aquí.
La més oblidada entre les grans pioneres, Lois Weber, va ser una cineasta fonamental en el pas del curtmetratge al llargmetratge, va ser tan protagonista que en 1916 era la persona més ben pagada per dirigir a la mítica productora Universal. També va ser una pionera essencial dins de cinema social.
Suspense (1913) és un curtmetratge d’argument simple (i una mica masclista i classista) que sorprèn per la seva riquesa cinematogràfica, és increible veure una pel·lícula de 1913 que en tan poc temps tingui tantes idees visuals, tal riquesa de plànols i un muntatge tan dinàmic, és una pel·lícula impactant.
Shoes (1916) és un llargmetratge «curt» (dura una hora) i és una excel·lent mostra de com es va adaptar al llargmetratge i de perquè és una cineasta tan influent dins el cinema social. Drama social sobre una jove que amb el seu treball manté a la seva família, que viuen en la pobresa i patint l’atur, el problema és que la jove té tants pegats en les seves sabates que no s’aguanten i necessita uns nous, però tot el que guanya va per a la seva família… Aquest conflicte en aparença tan senzill es converteix en un clar exemple del drama de la pobresa. La pel·lícula és també un exemple de com les brillants i impactants idees visuals de Suspens es van introduir amb més naturalitat, sent Shoes una pel·lícula d’una gran riquesa cinematogràfica, però sense fer mai ostentació d’això, deixant tot el protagonisme al drama i a l’excel·lent actuació de la seva protagonista.